Інноваційна діяльність



ВИКОРИСТАННЯ 
ІКТ В НАВЧАЛЬНІЙ РОБОТІ
             
«Життя – вічна наука»  - гласить народна мудрість. Реалії сьогодення  ще раз підтверджують це. Великі соціальні зміни впливають на школу, на вчителя. І завдання перед ним набувають нового змісту  - створити оптимальні умови для розвитку і навчання особистості, яка здатна втілювати оригінальні ідеї, критично мислити, приймати нестандартні рішення. Тому в центрі уваги – дитина, самобутня особистість з неповторною індивідуальністю. В сучасній школі на перший план ставиться не накопичення дитиною інформації, а засвоєння нею інтелектуальних технік, які є складовими культури і невід’ємною частиною змісту освіти.  Епіцентром у навчанні має бути інтерес, розвиток пізнавальної активності школярів, формування в них позитивного ставлення до процесу і результатів своєї праці.
Говорячи, про інноваційні методи навчання, зупинимось на  інформаційно – комунікаційних   технологіях на уроках в початковій школі. У світі, який стає усе більш залежним від інформаційних технологій, школярі і учителі мають бути знайомі з ними. Гра з використанням комп'ютерних технологій завойовує  велику популярність в учнів. В своїй роботі я використовую ІКТ, намагаючись підтримувати інтерес до вивчення предметів. Разом з дітьми  здійснюю подорожі в улюблені казки з улюбленими героями - то  летимо в космос, то  ходимо в походи по незвіданих стежинах країни Знань. Уроки із застосуванням комп'ютерних технологій особливо западають  в душу дітям. Вони активно включаються в роботу. Ігрова методика є присутньою в моїй діяльності упродовж усього курсу початкової школи. Пізнавально-ігрова діяльність на уроках допомагає мені активізувати розумову діяльність учнів,розвивати спостережливість, кмітливість, образне і логічне мислення, інтелект кожної дитини. На уроках, де знаходиться місце грі, завжди панує гарний настрій, а це запорука продуктивній роботі. Гра дозволяє увірватися на урок гумору,фантазії, творчості, а найголовніше учить дітей бути добрими і справедливими. У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі здібності дитини. Без гри немає  і не може бути повноцінного розвитку особистості. Тому, на мою думку, будь-яка педагогічна технологія буде мертвою, якщо реальні люди, котрі її втілюють, не розглядатимуть дану проблему як цілісну систему в єдності компонентів і взаємозв’язків. Описати технологію – це одне, а реалізувати її на уроці – це зовсім інше. Адже відіграє велику роль особистість самого  вчителя. Тому, змінивши слова великого китайського педагога Конфуція «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію», можна сформулювати як кредо інтерактивного навчання.
 Те, що я чую -  я забуваю.
Те, що я бачу й чую -  я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю  -  я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю -  я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим - я стаю майстром.
У цікавій, динамічній, ігровій формі  мої учні опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності. Застосовую комп’ютер і на виховних годинах. З великою цікавістю діти дивились презентацію  « Кіровоградщина – скарбниця степового краю», присвячену   75 – річчю Кіровоградщини.
     На уроках математики використовую популярну  гру «Морський бій». Ця гра дає величезний заряд енергії. Оченята швидко стрибають то на букву, то на цифру. Це – прекрасна зарядка для очей та потужний поштовх мозку до праці. Таким чином, впровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим. ІКТ  я використовую на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивченні  нового матеріалу, закріпленні, повторенні вивченого, контролю, оцінюванні. При підготовці до уроку з використанням ІКТ  я складаю план уроку, виходячи з його цілей. При підборі навчального матеріалу дотримуюся  основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості. При цьому комп'ютер не замінює моє слово, а тільки доповнює його.   Мій досвід роботи з молодшими школярами дозволяє зробити такі висновки:
1.      Застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з математики, природознавства, української мови, предметів художньо-естетичного циклу.
2.      Оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів.
3.      В процесі комп’ютерно-ігрової  діяльності учні допомагають  один одному, шукають раціональні способи організації сумісних дій.
4.      Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів.
5.      Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості молодшого школяра.
Є підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розвинути  задатки дитини, дасть змогу працювати творчо, ініціативно. Одне з найскладніших завдань для вчителів математики початкових класів – це сприяти розвитку розумових здібностей молодших школярів. Але не слід забувати також і про виховання певних почуттів, які підсилюють розумову активність учня. Позитивний фон уроку викликає у школярів почуття радості, здивування, захоплення від розв’язання певної складної задачі та знаходження раціонального способу, що сприяє формуванню інтересу до вивчення математики. Найважливіше у роботі вчителя на уроках математики – активізувати пізнавальну діяльність учнів. Засобів для цього чимало. Це й дидактичні ігри, і проблемні ситуації, і цікаві задачі.                                                   
Використання комп’ютерних дидактичних засобів дає  змогу:
•    Належно унаочнити матеріал до уроку.
•   Підібрати завдання для закріплення вивченого матеріалу.
•   Підготувати та провести тестування.
•   Повторно використовувати розроблені засоби.


  Робота на уроці математики з наочними посібниками, виконаними на комп'ютері, викликає значне зацікавлення в учнів, активізує пізнавальну діяльність, сприяє повноцінному формуванню передбачених програмою умінь. Реалізуючи навчальний процес в різноманітних формах й різноманітними засобами, я підтримую інтерес до навчання протягом усього уроку, запобігаю  перевтомі дітей і водночас розвиваю такі важливі якості, як швидка реакція, кмітливість, увага. Знаю, що виникнення зацікавленості до математики у більшості учнів залежить від того, наскільки майстерно буде побудована мною  робота. Це особливо важливо в роботі з молодшими школярами, коли  формуються здібності до того чи іншого навчального предмету. Саме в цей період  я  намагаюся  відкрити приваблюючі сторони математики, використовую  різноманітні прийоми  та форми роботи, використовуючи  ІКТ. Уроки проводжу  у формі кругосвітніх подорожей, польоту у космос , мандрівки до математичної країни , походу до казкового лісу, екскурсій до дельфінарію. Використовую при викладанні математики різні методи навчання, що вважаються традиційними: усний виклад, демонстрування та ілюстрування, бесіди, вправляння . Важливе значення має використання ІКТ. Використання ІКТ у процесі вивчення математики відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп'ютера на уроках математики – можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів.                   
   
Велику користь приносять інформаційно-комунікаційні технології під час викладання предметів художньо-естетичного циклу: музики, трудового навчання та образотворчого мистецтва. При вивченні цих предметів учні розвивають пісенність, танцювальність, слух, голос, сприймання музики, сприймання художнього мистецтва, навички практичної роботи з мистецькими творами, уміння виражати своє ставлення та емоційне переживання щодо твору мистецтва, уявлення про світ професій тощо. Говорячи про виховання, потрібно розуміти і неабиякі нові можливості, які дає використання комп’ютера у навчанні  образотворчому мистецтві, музиці чи трудовому навчанні. Відомо, що інформація краще засвоюється, якщо вона подається в різноманітному й зручному для її сприйняття вигляді. Використовую  комп’ютер  на  кожному уроці  образотворчого мистецтва. Для демонстрації репродукцій, фотографій і схем  готую слайди (наприклад, у програмі PowerPoint), у яких використовую різні анімаційні ефекти. Матеріал супроводжую пояснювальним текстом, музикою, голосом . Демонструю  гаму кольорів. Матеріал для показу набираю  з різних джерел — це готові графічні файли з Інтернету або з компакт-дисків, скановані репродукції з книг і альбомів.

Музику  запозичую  з будь-якого джерела, текст записую за допомогою  мікрофона. Аналогічно використовую комп’ютерні програми і на уроках трудового навчання. Ілюструю схеми та послідовність виконання тих чи інших виробів. Наприклад, на кожному уроці демонструю  дітям поетапність виготовлення деталей виробу, елементи закріплення. Це ж роблю  за допомогою слайдів у програмі PowerPoint.  Комп’ютер використовую  для цікавого повідомлення правил техніки безпеки.  При роботі з папером і картоном, а також навчанні елементам графічної грамоти використання комп’ютера значно полегшує  і спрощує  процес створення технологічних карт, що зберігає час на підготовку до самого уроку.  Застосування комп’ютерної техніки робить привабливими і по-справжньому сучасними уроки читання. Завдяки ІКТ відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підведення підсумків проходять об’єктивно. Важливе місце на уроках читання посідає використання презентацій під час вивчення біографій письменників. При вивченні нової теми я проводжу урок із застосуванням мультимедійної презентації. Це дозволяє акцентувати увагу учнів на важливих моментах інформації, що подається. Використовую ІКТ при закріпленні навчального матеріалу, при перевірці  правильності виконання домашнього завдання, при розчитуванні, розвитку кута зору, вивченні скоромовок.

Використовуючи ІКТ, у першу чергу визначаюся  з доцільністю їх застосування. Динамічні елементи на слайдах підвищують наочність, сприяють кращому осмисленню й запам'ятовуванню, повторенню  навчального матеріалу. Але при цьому намагаюся, щоб  слайди  не були  перенасичені  анімаціями. Урок в початковій школі спрямований на пізнання навколишнього світу. Для підготовки та проведення уроку в початковій школі із застосуванням комп’ютера знаю  структуру  такого уроку, зміст  кожного етапу. Мультимедійний урок (комбінований) в початковій школі складається з логічно-обґрунтованих частин, які мають таку послідовність: оголошення теми уроку, вступ ,пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації, формування практичних навичок, тестові завдання, підведення підсумків уроку. Послідовність частин  може змінюватись. Незмінними кроками є: тема уроку, вступ , формування практичних навичок, підсумки уроку. Ось приклад застосування мультимедійних технологій під час здійснення кожного етапу уроку в початковій школі. Оголошення теми уроку -  на екрані з’являється запис теми уроку.  Разом з дітьми читаємо цей  запис. Вступна бесіда – на  екрані з’являються головні герої, які розповідатимуть про тематику уроку. Вони вітаються з учнями, ведуть між собою та учнями діалог відповідно до теми уроку. Пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації - на слайдах розташовую  необхідну  тестову, графічну, відео інформацію. Учні можуть слідкувати за зображенням разом з головними героями. Формування практичних навичок -  використовую тренажери . Аналіз виконуваних дій - питання головних героїв до учнів. Учні відповідають самостійно, або за допомогою підказок на моніторі . Тестові завдання -  питання для перевірки знань матеріалу уроку з варіантами відповідей. Підведення підсумків уроку -  діалог головних героїв. Процес організації навчання школярів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє нам у майбутньому досягти наступних результатів:
 1. Зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів.
 2. Ефективно вирішувати проблему наочності в  навчанні.
 3. Індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, самостійно працювати з навчальним матеріалом, використовуючи зручні способи сприйняття інформації.
4. Самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, коригувати свою діяльність, удосконалювати  навички самоконтролю.
5. Здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій), розвиваючи тим самим у школярів творчу активність. Все це сприятиме  досягненню високих результатів у навчанні.




                                                

Немає коментарів:

Дописати коментар